2 فرا داستان از(نیلوفر مسیح)

 

فرا داستان۱                                                                         

                  ناز پر ماه پنجره را   در خودش غرق شده بود 01~17.jpg

-        این هشتمین بار است که چیزی مرا ...

                                       و گرمی گیرم

آخر یعنی چه ؟ این چه حضوریت ؟

بی آنکه لبی لبهایم خیس بوسه ها

و دستهایم فشرده . می شود در دستی گرم

صدا نی نه چندان عریان اما

                                             مرا به نام می خواند

زن گوش هایش را تیز نغمه های باد

-        ناز من اجازه هست ؟

                                زن میخکوب می شود

-        این اولین بار است که عریان می شنومش

اتاق در سکوت فرو می رود فقط

                                    صدای نفس های زن و

                                     غباری که او را در خود می پیچد

زن خودش را بلند می شود

                             در را بسته اما پنجره را باز که ...

-        بیا آب

-        من که آب نخوا ...

-        بخورتشنه ای

      از تعجب لیوان از دستش و ... می شکند

 


 

ماه در هاله ای از نور بدر را می خندید

ساعت سه بار  خودش را فریاد کشید

-        کو کو    کو کو       کو کو

آسمان شسته در دیدگان زن

سه بار عبور شهاب

و زن سه بار خودش را از خواب بلند شد

-        (( سه روز سکوت بی آب و حتی لقمه ای غذا ))

 

زن از تنهایی

                خود را لمیده در موهای پریشان

                               و پریشان تر می شود وقتی که ...

                                       دستان سایه بر تنش عریان می شود

                                      دستی موهای زن را نوازش و سایه از تنش

                                                                                             عبور می کند

-        حال باورم کردی که هستم

                                             یا اگر نه خودم را عریانتر بشوم

          سکوت محض

لباسهای زن می لغزداز

                         بادی گرم و ملایم و دستی که ...

-        کسی که نیست ، پس این یعنی چه ؟

     یا من دیوانه... یا کسی که سایه ای بیش نیست اینجاست

                                     و خودش را در آیینه قدی نگاه می شود اما ...

-        اما کسی که نیست  

                    ناگهان

                     چشم هایش تاریک

                    اتاق برگرد او می گردد و او برگرد اتاق ... تا

                                                       می ریزد بر کف اتاق و فرو می رود در رؤیا

از زیر شاخه های فرو رفته در

                              مه می گذرد

خودش را در مکانی با صلیب های افراشته

بر سنگ مر مر های سفید می یابد

دو قبر و دو عکس

-        یعنی آن منم پس این که هستم کیست ؟

و با صدای در به خود می آید ناز پر

 

ناز پر غرق در تفکر خودش را بیشتر در در کاناپه فرو می رود

-        گفتی خوابهای میان  روز

                                 تو را آشفته می کند

-        خواب نه ، رویا ، چیزی شبیه تو هم

                           کسی که صدایم می زند

                          خودم را در مکان هایی ناشناخته

                          با آدم هایی که اصلاً نمی شناسمتان

                         و حضور  یک  سایه در خلوت من

-        تو می دانی چون آسمان بر فراز زمین سایه انداخت  [1]

                     و زمین مام انسان شد چه اتفاقی افتاد ؟

                     آفتاب در قلب آسمان نشست

                     و ماه برگرد مام زمین گردید آنگاه

                     دستان آفرینشگر در آب و گل کرد

                     و انسان برعرش جسمیت یافت

                     و انسان چون یک بود او هم یک

                    و سزا نبود دو یک در یک منزل  

                          انسان را جفت شد و او طلاق ماند

و زن و مرد از پس هم تا   ......... نهایت هزاره ها

-        دکتر یعنی من را توهم ... دیوانه شده ام .

-        نه نه هرگز

                  چونان که یک کبوتر را پرواز با بال عقاب نمی شاید

                تو باید بال خودت را ... و او بال توست

               نیمه ای که جفت روح توست

-        دکتر یعنی ما در گذشته بوده ایم

                                          خاموش می شویم

                                         و ادامه می یابیم در آینده ی  تا

-        تا انسان شویم همان یک

                                        اکنون که هزاره هایتان نزدیک به سر آمدن شده

                                        (( باورش کن تا در او برویانی عشق را ))

 


 

زن از خستگی

خودش را می پاشد بر بستر

 و فرو می رود در رؤیایی که رقم می خورد

                                 به دست سایه

-        در سکوت بهاری ترین شب سال

تنها یک شمع

حضور تو

عطر میخک

و ماه که حلقه بر باور من می زند تمام هستی ام بود

به  ماهتاب ها سوگند و ستارگان شب چون بر آیند

                    تمام سیب های هوس را از تنت خواهم چید

آنگاه که بی شکیب ماه بودم

                      در چشمان خاکستری آسمان

                     تو تنها رمیده ای بودی که به دنبالت می گشتم

یادت نیست

انحلال ما در اولین کالبد

                         زیر نور ماه

جنگل در سکوت خوابیده بود

                               و آسمان نم نمک  دلش را می بارید

من

تو

 ماه

شب

شبی که شب بوها

                      بستر تغزل های عاشقانه ما بودند

                      و تمام جغدهای کور شب شومی را در خود مرده

                     دوشیزگی شبنم طراوت تنت بود و در من

                                       شکوفه

                                     شکوفه

                  گلهای گندم جان گرفت

                 و در تبی تمام جنگل را در آتش سوختم

باران تن هایمان را شست

باد ترانه ی ما را برد

و ما گم شویم در هزاره

ناز پر مبهوت

                       آرام ، آرام باز می کنند چشمانش را

-        راه  چیست ؟

                  زندگی با یک سایه

                  یعنی غرق در یک توهم کور بودن

                پرنده بودن اما عرصه پرواز نداشتن

               پیله ای که شب و روز قفس می بافد و .... سرانجام .

                                                                                     باز هم فقط قفس می بافد

                                             حیران از آنچه گذشت

                                           نمی خواست چشمانش را باز

                                           پس همچنان خود را خواب ماند

-        باورم کن تا هزار ه ها را در  عشق خاکستر شویم

                                          سایه این را گفت و رفت

 


 

ناز  پر خاموش در خود شسته بود

          باد پاییزی شاخه های لخت بیدار

                                 سر به سر گذاشته بود

ماه خودش را در حوض

                            با ماهیها بازی می کرد

ناگهان باد

          نعره زد

ماه شکست و یک به یک

                       در حوض موج خورد

ناز پر همچنان در سکوت نشسته بود

باد پرده را درید

شیشه شکست

اتاق از حضور سایه لبریز

            و در گوش های زن به نجوا گفت :

-        همیشه آنکه عاشق تر است در سکوت می میرد

            لبریز شده ام از بغض های نخورده در خلوت مانده

ببین جهان در تو گسترده است .

زمان را به سخره بگیر

زمین ناکجا آباد دیست در بی مکان محض

-        می خواهم با تو خودم را قدم بزنم در هزاره ها

-        باد موافق نگاه توست عزیز من

                          بر بال افکارت سوار شو

                                  تا مرا بیابی  در خودت دستانت را به من بسپار تا رؤیای سه کالبد را

                                                                                                 بنمایانم در تو

تصویر 1

آسمان آبی

دریاچه خندان

آفتاب بر شانه های موج خودش را می رقصاند

ساحل ... یک زن

یک زن در سیاه پوش که

                خودش را سراغ می بارد

تصویر 2

پنجره 1

پنجره 2

 


 

پنجره 1

دیوار

پنجره 2

 


 

دیوار

دیوار

دیوار

تصویر 3

یک جاده

دو مسافر

آسمان می بارد خودش را بر شب

           حادثه ناگهان و... سه تابوت

به یکباره سایه پدیدار وزن را گفت

-        به چشمانم نگاه شو تا

                       مرا در خودت بشناسی

چند لحظه سکوت محض

چشم ها هم آغوش

یک غزل بارانی از تعشق و ...

      لبان ناز پر لرزید

              آهسته آهسته

                          دستانش سایه را در دستانش فشرد

 

 


 

زمان

            برای زن یک روز آفتابی

                                 اما ...

                شما هر کجا یافتیدش

                              آن را در خودتان قدم بزنید

مکان

    یک پارک

           برای اینکه گم شوید

                      دو کوچه بالاتر از بن بست

                                                         اقاقیا

زن نشسته در صندلی پارک

                     و خودش را ورق می زند

                                        در تیتر دفترنامه ها

-        ناز من اجازه هست؟ 

                صدای آشنای من

                                      دستان زن و دلش را لرزاند و ...

                                                                 هزار و یک علامت سؤال در چشم زن

 

 

Parvane_naz.jpgNegar_01029.jpg

 

 

 

 

فراداستان۲

آسمان

زمین

خدایان

مرد خسته تر از همه این ها

          خیس از کنار درختان

فرو رفته در مه  گذشت

-        هی آقا افتاد – چی – نشانه گل – کدام

-        همان پشت سرت

پشت سرش را که نگاه

                  فقط یک سنگ قبر

مدتهاست شاخه گلم در خاک افتاده

اما ...

اما داشت با خودش فکر می کرد که ...

-        آنقدر میان گفتن و نگفتن

                         حرف هایی که می روئیدند

                                                    تفعل زدم

                                                            تا بلاخره در کویر ناگفتن ها

                                                                                     خشک شدند و ...

                                                                                                       او سنگ قبر

-        راستی حالت چطوره

-        حالم که خوب اما قلبم

                                     قلبم انگار

                                              انگار ولش کن اصلاً اینها مهم نیست .

-        گفتی قلب چی ؟

                                         آب دهانش را به سختی قورت داد

-        هیچی

راه که می روم انگار آسمان و زمین

        نه من دور آنها در سیاهی می گردم

-        هی آقا مواظب باش

-        چته مگر کوری

-        آنقدر نوشید که نمی داند

             درخت را از آدم شخیص بدهد

                               (صدای سیلی چند شاخه خیس به صورت مرد )

و لنگ لنگان ترانه ای که

                            خودش را میان لبهای مرد

                                                 به باران می سپارد

-        باز باران با ترانه                 با تمنای صدامان

                               می خورد بر بام شانه

من برداز دل نشانه

دست من در دست او تنها           زیر برگ و باد و بودان بی بهانه

باز باهم می رویم ما                     از سر جو هر دو تنها

دور و برش را که نگاه  هیچکس

                        فقط هیجکس

                                        تک و تنها میان سنگ ها و عکس هایی که

                                         گذشته و از زیسته  بودند و در تابوت ها خاموش شدند

و ستاره ها هم که خواش را در تابوت ها خاموش شد پس ...

-        پس من هم باید خودم را در تابوت ها گم شوم

                              وقتی که نمی توانم بگویم و همیشه ... همیشه

-        خفه شو ... بمیر

                      مرد با خودش کلنجار می رود

دو قدم به سوی حلقه ای که بردار ایستاد

                                                                  یک قدم به عقب

-        نه باید بروم و ...

          می رود

-        شنیده ای مردی در گورستان

خودش را به دار کشید

تا برای یک بار هم که شده .

               بغض هایش را در گلو نمیرد .

-        بیچاره یعنی زندگی اینقدر سخت

-        می گن مست بود

-        نه بابا عاشق بود

                    کسی که بخواهد برسد

                        حتماً می رسد

                                              و عشق یعنی همین

باد آرام

مرد را بر گلایول های  وحشی سنگ قبر

                                              شکست

شب در سکوت

                     ماه را می پاشید

                                  بر مرد و

                                               و ترانه ای که دوباد زمزمه شد

-        ترا که تمام کنم سراغ خودم می روم

                  ترا کجا شروع کنم ؟

                   که بپاشم بر این شب

                                          طلوع بودنم را

در کدامین تبم

در کدامین شرر

ترا کی شروع کنم ؟

که بیابم در این تب

                   غروب دیگرم را

فراسوی ایل حادثه من

                                چراغ راهت می شوم

                               چشم و چراغت می شودم

                               تا غزل غزل بخوانیم

                               غزل غزل بخوانمت

                         قدم قدم بیابیم

                         قدم قدم بیابمت

   ناگهان

                زمین از خودش

                         باز می ماند

شبح زنی در نور

                 تمام مرد  را به آغوش کشید

                                        و مرد خودش  را در طراوت  زن

                                                                          بارید

 


1) تناروح کاری از جناب استاد آرش آذرپیک

 

 

 

 

 

پدر همیشه خودش را دود می شود

در آتشی که شعله هایش

                             شعله به شعله

                                                  النگوهای مادر است

و من گوشواره ای که گوشهایم را زخم نوشت

وقتی پدر خواست دود شود

-           الو

الو

خانم ...

-          گم شو

روز اول :

-          می دود در من باران

باشتابی بیشتر از نور

و من          

پله

پله

درخود

تا مرز انسان شدن

شلاق ناگهان پدر

و دختر کبوتر از آسمان کبود

 


روز دوم :

-          الو

الو

خانم ...

دیالوگ دختر سکوت

وقطع کردن های پیاپی

-          چشم هایشان را باید شست

با صابونی از نور

هزار کوه یخ  در اطرافم

اما ... آتشفشانی  در من  

کوههای یخ از آ تتشفشان چه می دانند

شلاق ناگهان پدر

                                                دختر  نقطه  چین می شود برمتن

-          پَر پر شد نزن ...

ما در قاب عکس می شود  بر دیوار

-          الو خانم ...

چراغ سبز دختر

 


روز سوم :

جای خالی  یک گل در گلدان خانه

دو شمع سیاه به جای چشمان  مادر

رخت های دختر او را سیاه می پوشاند

-          الو  ...

- هق هق ...

-تمام من مال تو

تمام تو مال من

 


روز چهارم :

خانه  هم بی خبر از پدر

نه روز ، نه شب ، سحر

پدر 

  قدم  قدم

تلو تلو

ت ِ  ، تِ    ، لو  ،لو ،  ق َ  ، قَ ،   د َم

به در می خورد به دیوار تا ...

تصویر دختر میان دو گیلاس خون

پدر تمام دختر را سرخ می خواند

-          نه  نزن   تو را به ...  ، به خاک ، تو را ... ، به ... ، به ... نقش بر زمین می شود

 


روز  پنجم   :

کنار کاج پیر ، ساعت     نُه  بار خودش را دور می زند .

-          زیر چشمت چرا    ... ؟

-          پ  ... و بغض او بین  پ و در می شکند

پرواز دو قناری

و جای خالی دختر  در خانه  

 


پیامی از طرف نویسنده : ( همیشه  زمستان آبروی آدمک ها را می خرد   و   روی   زمین  ر ا سپید  میکند

تقویم پائیز را در خود مچاله می کند

چتر های باز و اشک های سفید آسمان

- از آسمون برف می آد

از دل من حرف می آد

عشق من   می  آد   می آد

بانی و  د ف می آد

-          بوق  ...

              بوق  ...

-          خانم دربست هستیم

-          خانم

-          دیالوگ دختر سکوت

پارک لاله

دختر تمام خستگی را در خودش خواب می شود در نیمه های  شب

تا ...

آفتاب  سحر  را فریاد می شود

-          دختر خانم ...  دخترم ...

-          یخ زده

-          خانم ...  خانم ...

-          نبضش کند می زنه

-          از آسمون برف می آد

از دل من  حرف  می آد 

عشق من   می آد   می آد

عشق  من  می   ...

شرحی کوتاه بر مبانی مکتب ادبی عریان

هر جنبشی که عنوان مکتب را یدک می کشد ،بی شک آفریننده ی نگرش و نگارشی نوین است و چون مکاتب دیگر را ناکارآمد می پندارد قد علم کرده تا پیام آور راه رهایی باشد...

استفاده از واژه را به نوعی می توان به دو گونه ی هنری و غیر هنری تقسیم نمود.نمونه ی استفاده ی غیر هنری ،زبان رایج میان مردم کوچه وبازار است که جز ایجاد رابطه ای سطحی، عادی واکثراً موقت،هدفی ندارد و مورد بحث ما نیست هرچند به ندرت می توان جرقه هایی هنری- گاهی هم آذرخشی کوتاه – دراین گونه یافت؛اما استفاده ی هنری از واژه به قصد بیانی فرا عادی ،والاتر،ماندگارتروزیباتر انجام می گیرد ودر دامن خویش دو الهه ی پر زرق وبرق - شعر وداستان-را آفریده است که شوربختانه ،مکاتب ادبی این دو را تنها بستربالندگی واژه می دانند...

مکتب عریان استفاده ی صرف از این دو ژانررانادیده گرفتن توانایی ها و پتانسیلهای دیگر واژه می داند.

در دیدگاه ما شعر وداستان از بالانشینی مطلق وهدف شدگی خویش جدا می شوند تا نگرش ونگارشی نوین و فراتر جانشین مطلق نگری ومطلق نگاری ادبیات اکنون شود؛نگرشی که با ادبیات پیشین متضادیا در مقابل آن نیست، بلکه فراتر از آن است ونگرش ونگارش ادبیات پیشین جزیی از پیکره اش را تشکیل می دهد.امروزه هر نگارنده با این پیش فرض دست به قلم می شود که جز شعر وداستان راهی برای رستاخیز هنری واژگان نیست واین پیش فرض در والانگر ترین نگارنده ها نیز مجال آفرینش آزاد را سلب و توجه را به نگاهداشت حرمت های قراردادی این دو ژانر جلب می کند.تا کنون هر آفرینشگر ادبی ، یا در حصار شعر به آفریدن پرداخته ،یا در چارچوب روایت؛ یعنی بی آنکه هدف خویش را تکامل وتعالی واژگان قرار دهد،ذهنش معطوف بوده به قیدها وقرارداد هایی که امر به شعرشدن یا داستان شدن واژه ها می کنند.هدف شدگی شعر وداستان، باعث ایجاد حد ومرز برای نگارش ودست کم پنداشتن ظرفیت ها وتوانایی های بی نهایت واژه می شود.اگر بادیدگاهی هنری به کتابهای آسمانی بنگریم،این واقعیت را درخواهیم یافت که آورندگان این متن ها ادعای شعر یا داستان بودن آنها را نداشته اند،با این وجوداین متون زیباتر وفراتر از شعر وداستانند وپس از گذشت هزاران سال از پیدایش آنها هنوز زیبا و تأثیرگذارمی باشند.آنچه باعث جاودانگی این نوشتارها می شود به راستی خود واژه درعالی ترین جایگاه هنری آن است نه صرف شعر یا داستان.

عظمت،قداست وحرمت واژه تابدانجاست که :

«پروردگار واژه ی پاکیزه را به درخت زیبایی مثال زده که اصل ریشه های آن برزمین برقرار باشد وشاخه ی آن به آسمان بر شود»

قرآن(سوره ی ابراهیم آیه 24)

واژه عالی ترین پدیده است

اوپانیشاد- بریهدارنیکه

در ابتدا واژه بود

واژه نزد خدا بود

و خدا واژه بود

مکاشفات یوحنا- عهد جدید

قسم به قلم وآنچه می نگارد

قرآن کریم

انسان به زندگی جمعی نیازمند است و زندگی اجتماعی بدون برقراری ارتباط ناممکن می شود ،پیدایش واژه در شکل های متفاوت- مثلاً آوا واشاره های ابتدایی-این ارتباط را ممکن ساخت. انسانهای بدوی به وسیله ی نقاشی که آن را نیز می توان شکل ابتدایی واژه دانست، باهم ارتباط برقرار می کردند اما اندک اندک رابطه ها،زندگی جمعی وزبان در کنار هم پیشرفت کردند تا بشر امروزی با معجزه ی واژه-که بدون آن توانایی ابراز اندیشه هارا نداشت وبا حیوان برابر می شد- خویش را پادشاه زمین بخواند؛بی شک اگرواژه ای نبود،ارتباطی متمدنانه نبود واگر ارتباطی بین انسانها شکل نمی گرفت، یا تا اکنون بشرنابود شده بود یا هنوز برای گفتن یک دوستت دارمِ ساده ناچار بودبرای معشوق خویش شکلی بر دیواره ی غار بکشد...!!

مکتب عریان با اعتقاد به اینکه تا کنون اصالت واژه در هدف شدگی دو چارچوب تراش خورده، نهان وفراموش شده است،ماهیت کلی شعر وداستان را به چالش می کشد تا نوید بخش ادبیاتی ناشناخته ومتعالی تر باشد.این گونه نگریستن به معنای نفی دستاوردهای طلایی این دوبال پرواز نیست،بلکه آن فضای برتر را گوشزد می کند که در حقیقت آبشخور شعر وداستان بوده است ونگارندگان غافل مانده از آن، سرتعظیم به درگاه الهه های شعریاداستان فرود آورده اند.مکتب عریان برای ورود به فضایی که در آن واژه دیگرمجبور نباشد جهت هنری تر شدن به رنگ خاصی درآید،مؤلفه هایی همسو ارائه کرده و ایمان دارد که این راهکردها کاملترین گزینه ها برای سوق دادن قلم ها به سوی آزادگی بی قیدوشرط هستند.

1- ارتباط بی واسطه:

به تعمیرکاری یاد داده اند که برای باز کردن پیچها از آچار مخصوصی استفاده کند، اگر روزی آچار مذکور دیگر کارایی خود را از دست دهد تعمیرکار باید چه کار کند؟بدیهی است که سراغ وسیله ی دیگری می رودچون هدف او باز کردن پیچ ها است،اما اگر برای او استفاده از آن آچار مخصوص اهمیت بسیاری داشته باشد چه؟!اگر او در جعبه ابزارش ده ها وسیله ی دیگر داشته باشد اما تنها به آچار مخصوصش قسم بخورد چه؟!

آن وقت است که وسیله تبدیل به هدف شده است. ما وسیله ی هدف شده را واسطه می نامیم.

این وسیله به جای رساندن تعمیرکار به هدفش (بازکردن پیچ)مانند دیواری از رسیدن او به هدف جلوگیری می کند وتبدیل به واسطه می شود.

حال از این فضای مکانیکی کمی دور شده و به ادبیات برگردیم؛ به اعتقاد مکتب عریان شعر وداستان وسیله اند نه هدف؛ هدف ،تکامل وتعالی است،تکامل سه جانبه برای هرچه هنری تر شدن مثلث متن:

نگارش یک متن متعالی هم توانایی های ذهن نگارنده را تعالی می دهد،هم واژه ها را به فضایی با قابلیت تکامل وارد می کند وهم تأثیراتش بر مخاطب باعث تکامل اندیشه ای - عاطفی او می شود؛به جرأت می توان هنری تر شدن را برابر با کاملتر شدن دانست،تکامل برای رسیدن به جاودانگی،این است رسالت هنر!

وآن متنی هنری تر است که سه سویه ی نگارنده،واژه،مخاطب را تکامل بخشد؛هدف شدگی شعر وداستان باعث حذف واژه از مثلث متن وجانشینی عنوان شعر وداستان می شود.

آیا واژگان با شعروداستان برابرند؟یا چیزی والاتر از این دو را در هسته ی خود نهان دارند،چیزی که سرچشمه ی جوشش شعر وداستان است؟شعروداستان زاده ی مکتبهای ادبی اندو ما با تعریف هایی که مکاتب ادبی ارائه کرده اند شعر وداستان را می شناسیم،هر مکتب ادبی یکی از ماهیت های واژه را نگریسته وآن را بهترین جهت برای رسیدن به متنی کامل تر دانسته است.برای نمونه کلاسیسم بر مفهوم عقل در واژگان تکیه می کند و رمانتیسم بر مفهوم احساس؛هر کدام از این مکتبها به بعد خاصی از واژه اصالت داده اند،بعدی که به جای وسیله شدن ،هدف آنها است.هرمکتب ادبی بر ماهیت هایی از واژگان تکیه می کند،در نگرش مکتب عریان این ماهیت ها همه ناشی از وجود واژگان است،وجودی که والاتر و مقدم بر ماهیت های کشف شده و سرچشمه ی ماهیت های دیگر پنهان مانده ی واژه است...

وقتی که نگارنده با واسطه ی شعر یا داستان با واژه رابطه برقرار می کند محدوده ی ایجاد شده توسط این دوماهیت اجازه ی پرواز در وجود بی نهایت واژگان را از او سلب خواهد کرد.

ارتباط بی واسطه باواژه تنها درلحظه ای ممکن می شود که نگارنده- چه پیش از این شاعر بوده،چه داستان نویس- ذهن خویش رازمینه روبی کند؛معیارها وانگاره های پیشین راکناربگذارد تا رستاخیز واژگان در فضایی بی قیدوشرط،آغازگردد.در وضعیت پاکسازی زمینه ی ذهن،نگارنده،پیرکودکی می شود که باحذف حالتهای علت ومعلولی وقراردادی از ذهنش،به رابطه ای بی واسطه می رسد،هدف او رسیدن به ماهیت خاصی از واژه نیست وبدون انکارماهیتها وفراترازتمام قراردادها،به سمت وجود واژه پیش می رود،ودر نامحدوده ی وجود واژگان،قلم،با هر هوایی که تعالی بخش تر باشد نفس می کشد.هرگام پیشروی در این موقعیت،یعنی کشف ماهیتی که دردل واژگان پنهان مانده بود.

هر مکتب ادبی با انتخاب یکی از ماهیت های واژه به قصد تکامل بخشیدن به متن ادبی جنبش خویش را شروع می کند،اما اگر آن آچار(آن ماهیت)کارایی خودراازدست بدهد چه؟! باگذرزمان وتغییر مکان کارکردهای پیشنهادی مکاتب ادبی توانایی برآورده کردن نیازهای نگارنده ومخاطب را از دست می دهند.در طول تاریخ هرگاه چنین وضعیتی پیش آمده،مکتبی دیگر باانتخاب بعدی دیگر از وجود واژگان،پرچمی بارنگی دیگر افراشته ومنجی رهایی قلمهای آن دوره شده است؛امروزه هر شاعر یا داستان نویس که شروع به نگارش می کنداز لحظه ی هنری نگاری،خودآگاه یاناخودآگاه،دریکی از تعریف ها وچارچوبهای ارائه شده توسط مکاتب ادبی قلم خواهد زد،به گفته ی فردینان دوسوسور:

«شاعریاداستان نویس،خواه ناخواه،زیر پرچم یک نوع ادبی است وحتی اگرادعای بی سبکی کند،بازهم،خودش،آفریننده ی سبکی جدیدشده است»

دنیای هزاررنگ مکتبهای ادبی،بسترنزاع های بیشمار است،انسان برتری طلب ومطلق نگرنیز با انتخاب یک رنگ،جنگ خویشتن را آغاز کرده و می پندارد،تنها با آچار خود می تواند پیچها را باز کند پس از وسیله های دیگر استفاده نخواهد کرد.اما کسی که هدفش باز کردن پیچ ها وتکامل کارِخود است،آچارها رابه چشم وسیله می نگرد وبه محض ناکارامد دیدن وسیله اش سراغ وسیله ای دیگر می رود یعنی روش های نگرش ونگارشِ مکتبی ادبی راوحی منزل نخواهد دانست وآنها را به چشم چند پیشنهاد دوستانه می نگرد.

شعر وداستان ،که توسط مکاتب ادبی تعریف شده اند،برای کسی که بی واسطه با واژه رابطه برقرار می کند،هدف نیستند چون هرکدام بر بُعد خاصی از واژه تکیه کرده اندو ازابعاد دیگرغافل مانده اند.شعر در هر گوشه ی جهان ،بیشتر بر تکیه گاه تغزّل و موسیقی وداستان بر اساس روایت وتوصیف بنا شده است.

خلاصه اینکه،ماهیت های واژگان وسیله هایی هستند برای تکامل وتعالی متن ادبی ام متاسفانه در هر مکتب ادبی،یک یا چند ماهیت هدف شده اند.

وجود واژگان نور بی نهایتی است که دردل خود طیف های رنگی بسیاری دارد،این طیف ها،این رنگها،ماهیتها ی واژه اند وهر مکتب با تعصب بررنگی خاص ادعای برتری نسبت به رنگهای دیگر را داردوارتباط بی واسطه در آن لحظه ی مقدسی شکل می گیرد که عریان نویس با وسیله پنداشتن این رنگها(:غزل ،قصیده، رمان، فیلمنامه، کاریکلماتور و...)وگذراندن آنها از منشورِ بی واسطگی، به سوی نور وجود واژگان پیش می رود،نوری که یگانگی رنگهاست وهمان وجودیست که ماهیتها در آن،به شکلی گشتالت گونه قرار دارند.

هدف عریان نویس شعر وداستان نیست،بلکه جنسیت سومی است که با فراروی از این دوماهیت به دست می آید پس برای رسیدن به مقصودش از تمام تعریفهای شعروداستان-که روشهای تعالی اند نه خود تعالی- استفاده می کند.وسیله انگاشتن شعروداستان باعث کشف لایه های پنهان وجود واژگان وپایان جنگهای هفتادودومکتبیِ ادبی خواهد شد!

2- شریعت،طریقت،حقیقت:

این واژه ها بی گمان،شعارهای عارفان مشرقی رابه خاطر می آورد،اما شریعت،طریقت وحقیقت در مکتب ادبی عریان معنایی متفاوت باگذشته دارند.دستاورد تلاشهای بشر،سه شیوه ی کلی نگرش به هستی است که هر مکتب و ایسمی در یکی از این سه دسته جای می گیرد و انسان ،خودآگاه یا ناخودآگاه ،برای گامی پیشتررفتن از این سه نگرش استفاده کرده است:

1- نگرش مطلق گرا 2- نگرش نسبی گرا 3- نگرش عرفانی

ساختمانی را درنظر بگیریدکه چندراه پله وآسانسور دارد،بعضی از راه پله ها خراب و بعضی معمولی اند.سه نفرآنجایندکه هدف آنها رسیدن به بالاترین طبقه است.برای رسیدن به هدف به ناچار بایداز وسیله ای استفاده کرد.

شخص مطلق گرا اصرار دارد که تنها از یک راه پله استفاده کند حتی اگر با پله های شکسته ونامناسب روبرو گردد.راه برای فرد مطلق گرا،ناخودآگاه، به صورت هدف درآمده است،درحالی که هدف ازراه خودراه نیست بلکه رسیدن به مقصد است.

شخص دیگری نیز در ابتدای راه،مرددوانگشت به دهان مانده است،او وارث اندیشه ی پروتاگوراس هاست!ودرجهان امروز خود را پست مدرن می خواند، به ظاهر مطلق گرا نیست وباپرچم نسبی گرایی، خیره به راه پله ها نگاه می کند، درنبودمعیارهای قضاوتِ قطعی،خودرا معیارقضاوت می داند... به غیر ازتردید در همه چیز مردد است،به اعتقاد او پدیده ی مطلقی وجودندارد اما باور خودش مطلقاً درست است!! اگراز او بپرسیدکه می خواهی از کدام راه پله بگذری،خواهید شنید که: - معلوم نیست!ممکن است هرکدام از آنهادرست یا نادرست باشند...هرچیزی ممکن است،هیچ چیز قطعی نیست.او همچنان در دورتردید خویش می چرخد،یا قدمی برنمی دارد،یا بدون معیار قضاوت،با این فکر که«چه فرق می کند» بی تفاوت پیش می رود.

اما نفر آخر،او با ریش وسبیل بلند وعصای در دستش،مرتب در حال ذکر وسماع است،او وارث اندیشه ی ابن عربی،منصور،ابوالخیر وبایزید بسطامی است،قبل از اینکه از او چیزی بپرسید،خودش پاسخ می دهد،او صاحب کرامت است!:

- هو...همه ی راه ها درستند،هیچ تفاوتی ندارند! آسانسور باپله ی شکسته هیچ تفاوتی ندارد،هر دو مرید ما رابه حقیقت می رساند! سرش راپایین می اندازد واز هر پله ای که جلوی راهش باشد بالا می رود حتی پا می گذارد روی پله ای که نیست و می گوید بقیه آدمها چشم باطن ندارند! اومطلقاًبراین اعتقاد است که همه ی راه ها درست ویکسانند وتمام این صراطها مستقیمند!کسانی چون او وحدتِ وجود رابهانه ای برای تساهل های خویش ساخته اند .ناتوانی،عدم تعمق وتفکروتحقیق وتنبلی ذهن خود را می خواهندبا شعار «عشق وجادوی دل» توجیه کنند.

این سه نگرش همه شریعت گرا و به مطلق گرایی دچار بودند،حتی نسبی گرای داستان ما که دشمن مطلق گرایی بود،در همه ی اندیشه ها شک می کرد به جز اندیشه ی شک محور خویش،در همه ی پدیده ها امکان خطا می دید به جز اندیشه ی خودش،پس اونیز مطلق گرا بود.هم نگرش نسبی گرا وهم نگرش عرفانی ،برخلاف مطلق گرایی، به تمام راهها نظر دارند،با این تفاوت که در اندیشه ی نسبی گرا همه ی راه ها ممکن است وپدیده ای که قطعاً درست یا نادرست باشد وجود ندارد اما با دیدعارفانه همه ی راه ها قطعاً درستند وراه رسیدن به حقیقتند!

اکنون می رسیم به اعتقاد مکتب عریان،عریان نگر هرسه نگرش فوق رامطلق گرا وشریعتْ مدار می داند اما خود طریقتْ مدار است.

کسی که بینش او طریقتی است،مثل مطلق گرا معتقد به درستی راه واعتقاد خود است ولی مانند او اعتقاد خود را تنها راه تکامل نمی داند،او از یک راه پله شروع به عروج می کند اما اگربعدها در مقطعی از مکان یا زمان دریابد که راهی دیگر درست تر است از آن طریق هم استفاده خواهد کرد چون راه برای او هدف نیست بلکه وسیله ای برای تکامل است.مطلق گرا برخلاف عریانگرا از راه دیگری استفاده نمی کند،پس عریان نگر را نمی توان مطلق نگر دانست!

شخص عریانگرا مانند نسبی گرا به تفاوتها میان انسانها ایمان داردو می داند که برخی از اعتقاداتش در زمان ومکان ثابت نیستنداما بعضی از آنها را نیز در زمانها ومکانهای متفاوت مطلقاً ثابت ودرست می داند چون به وجوه اشتراک بین انسانها نیز ایمان دارد واز این لحاظ با نسبی گرایی متفاوت است پس یک عریانگرا ،نسبی گرا نیست!

عریانگرا مانند عارف وحدت گرا ،به تمام راهها نظر دارد اما می داند که از یک معبر مخروبه بالا رفتن با از یک آسانسور استفاده کردن متفاوت است،پس به مانند عارف حکم نمی دهد که "بتخانه بامسجد یا محراب مسجد و طاق ابروی دختر ترسا یکی است"عریانگرا به جای صراطهای مستقیم به صراطهای ممکن معتقد است وبا عقل وتجربه قضاوتی قطعی می کندکه آسانسوراسلام بهتر وبرتر از پله های نیمه شکسته وقدیمی بتکده، انسان را به حقیقت نزدیکتر خواهدکرد.پس اندیشه ی یک عریانگرا با اندیشه ی عرفانی متفاوت است.

آیا با این توضیحات می توان شخص طریقتْ روش را در یکی از تقسیم بندی های سه گانه ای که ذکرشد قرار داد؟!

طریقت هرسه نگرش ذکر شده را در کالبد خویش داردوسرچشمه ی آنهاست،اما شخص طریقتْ روش اهل هیچ کدام از این شریعتها نیست،هدف او تنها وتنها حقیقت است.ما این مسیراندیشه را اندیشه ی تکامل طلب می نامیم که درآن هیچگاه وسیله ها هدف نمی شوندو ایستایی وسکون برآن حکم فرما نیست.حقیقتی که توسط اندیشه ی تکامل طلب کسب می شود نه یک حقیقت مطلق است که به غیر از آن نباشدوبه سقف خویش رسیده ودر سکون وایستایی باشد،نه یک حقیقت نسبی است که بشود در آن تردید رواداشت؛ما این حقیقت راحقیقت عمیق شهودی می نامیم،حقیقتی که باتعمّق(=استفاده از خرد)وشهود(=استفاده از عشق وایمان) ودر صورت هدف نشدن وسیله ها در تمام امور زندگی،کسب می شود.

اکنون تمام مباحث بالا رابه حوزه ی ادبیات می کشانیم،

آن ساختمان که طبقه های بی نهایت داردنماد ادبیات واتاق های بالاتر نماد مرحله های کاملتر شدن متن ادبی است،یک راه پله شعر است وراه دیگر داستان؛راه بعدی را امروزه پلی ژانر می نامند که حاصل ترکیب کولاژگون نحله های مختلف ادبی است ومتأسفانه براین حرکتهای ایستا با افتخار نام فراژانر نیز اطلاق می شود،راههای دیگر وآسانسورهای کشف نشده ای هم هستند که به دلیل حکمرانی بی چون وچرای این دو اَبَرشریعت ناشناخته مانده اند.

شخص مطلق گرا - اکثر نویسندگان وشاعران اکنون جهان از این دسته اند- که به عنوان مثال از راه پله ی شعربالامی رود،هدفش همین راه است،واژه هایی را به کار می گیرد که درچارچوب این راه جا بشوند!شریعت شعر برای او وسیله ی عروج نیست که اگر ناکارآمدنمودتغییرش دهد بلکه تبدیل به هدف شده است وارتباط او با واژگان باواسطه است،تعصب بر یک روش خاص باعث کشف نکردن وبکر ماندن روش های دیگر خواهد شد.

شخص نسبی گرا- ادیبان پست مدرن از این دسته اند – در تئوری های شعر و داستان شک می کند وگاه با آمیزش این دوژانر متون کولاژواری پدید می آورد،خود رامعیار همه چیز می داند،پس هرچه به مذاقش خوش آیدرا امتحان می کند!همه چیز برای او قابل ویران کردن است بی آنکه به فکر ایجاد بنایی آبادتر باشد.به اعتقاد او همه چیز نسبی است! شکِ محوری حاصل بینش نسبی است وازدل شک پوچی زاده می شود وپوچ انگاری مجالی به جنبش های تکامل طلب نمی دهد.

کسی که نگرش عارفانه داردهمه ی راهها را درست می پندارد،چشمها رامی بندد ویک راه رادرپیش می گیرد!شعر یا داستان هرچه باشد! هرلحظه هم امکان دارد راهش را عوض کند ،مثلا امروز قصیده به سبک خاقانی بگوید وفردا شعر فرا آوانگارد امروزی!!!

اما عریان نویسی که هدفش عروج هرچه بیشتر است درراه تکامل وبه سوی هرچه هنری تر شدن حرکت می کند،درابتدا یکی ازتعاریف شعر یا داستان راپذیرفته وشروع به نگارش می کند(انتخاب شریعت ادبی)اما استفاده از آن راه را هدف خود نمی داند،به اعتقاداو اگر راهی دیگر باعث نمایان شدن ماهیتهای دیگری از واژه گردد باید از آن نیز استفاده کردونوشتار خویش را تا حد ممکن تکامل بخشید.

عریان نویس مانند مطلق نگر یکی از تعاریف شعر یا داستان را انتخاب می کندوبه راهش ایمان دارد اما این انسان جستجوگر برخلاف مطلق نگر همواره به دنبال یافتن راههای بهتر است.

عریان نویس مانند نسبی گرا در شریعت ادبی خویش شک می کنداما شک او محوری نیست وبرای رسیدن به یقین وایمانی برتر و والاتر است.هنگام بالارفتن از یک راه وقتی متوجه راه دیگری می شود که رسانش بهتری به سوی هدف دارد به راحتی پا در آن راه دیگر می گذارد،پس عریانگرا مانند نسبی گرا همیشه در حال تغییر است ولی دگرگونی او ازشاخه ای به شاخه ی دیگر پریدن وحرکت افقی نیست،حرکتی عمود،روبه بالا وبه سوی تکامل است.

عریان نویس نگرش عارفانه هم دارد یعنی تمام شریعتهای ادبی را در نظر می گیرد اما همه ی راهها را یکسان ومستقیم نمی داندوبرای او بدیهی است که بر وزن"----U---- U---"غزل سرودن با بر وزن فاعلاتن نیمایی سرودن متفاوت است وگزینه ی دوم در این زمان ومکان برای اوآزادی بیشتر وبستر مناسب تری برای تکامل فراهم میکند.

نمونه ی یک عریان نویس شخصی است که ابتدا یک شریعت ادبی را از میان شریعتهایی که ساخته وپرداخته ی مکتبهاوسبکهای ادبی اند انتخاب می کندودرچارچوب آن قلم می زند ،تاهنگامی که به شک روشی برسد.باشک روشی،مطلق نگری او جایش را به تکامل نگری می دهد ، او با ارتباط بی واسطه با شریعت های ادبیِ دیگر،دارای نگرشی تکامل طلب می شود(آغاز طریقت ادبی) در طریقتِ او هدف نه یک شریعت خاص بلکه حقیقت ادبیات(=تکامل متن ادبی)است که این تکامل با توجه به وجود واژگان به دست می آید نه ماهیتهای واژگان.

پس شریعت در دیدگاه ما به هر نوع عقیده،ایدئولوژی وباوری اطلاق می شود که باعث مطلق نگری ومطلق نگاری شود،طریقت مرحله ی تکامل طلبی وارتباط بی واسطه است و حقیقت نیز تکامل بی نهایت.

3- جنس سوم:

در ساختمان ادبیات که اوج آن تا بی نهایت در کمال پیش می رود،تاکنون سه راه پله ی کلی مشخص شده است:1- ژانر شعر 2- ژانرداستان(ما فیلمنامه راجدا ازداستان نمیدانیم) 3- پلی ژانر

شریعت شعرراجنس اول وشریعت داستان را جنس دوم می نامیم چون شعر به اعتقاد ما سابقه ی وجودی بیشتری دارد(البته این یک قرارداد است و می توان داستان را جنس اول نامید)

متنهای پلی ژانر نیز که حاصل ترکیب شعر وداستانند با کالبدی کولاژوار،با لباسی از تکه های وصله شده ومختلف،جنسیتی مخنث گون دارند.

کسی که شاعر یا داستان نویس است ومیل به عریان نویسی دارد بایدازشریعت خویش،پا رافراتر بگذارد وبه فضایی دست یابد که در آن ،ارتباط بی واسطه میسر شود؛شریعت او باید هدف شدگی را از دست داده وبه شکل وسیله درآید،پس از این تغییر،نگارنده از راه پله ی خود به راه دیگری پا می گذارد،راهی که باراه قبلی متضاد نیست بلکه کاملتر از آن است.برای نمونه هنگامی که یک شاعر قصد دارد عریان نویس شود باید مطلق گرایی را درخویش تبدیل به تکامل طلبی کندوچون هدف او آفرینش متنی هرچه کامل تر وهرچه هنری تر است وباخبراست که درراههای دیگرهم امکان تکامل هست از تکنیکهای داستان نویسی نیز استفاده خواهد کرد،دراین مرحله است که نگارنده به فراشعر میرسد یعنی وضعیتی که او از شریعت شعر در حال فراروی است به سوی جنسیتی دیگر،جنسیتی که در آن هدف تنها تکامل و عروج است.

به اعتقاد ما متن کتابهای آسمانی دارای این جنسیتند،مثلاًمتن کتاب مقدسی همچون قرآن کریم شعریا داستان نیست،جنسیتی فراتر از این دو دارد که هم زیباترین جلوه های شعری وهم روایت رادر آن می توان مشاهده کرد.برای مثال استفاده ی زیبایی از وزن عروضی را در سوره ی کوثر مشاهده کنید:

انا اعطيناک الکوثر

--/--/--/--

فع لن فع لن فع لن فع لن

فصل لربک وانحر

--/-U-U/--U

فعولن مفاعلن فع لن

ان شانئک هو الابتر

---U/-UU-/--

فع لن مفتعلن مفاعیلن

قافیه های کوثر،والنحر وابتر به موسیقی متن افزوده اند،وزن این سوره وزن مرکب است که سالها بعد از نزول قرآن کشف واستفاده گردید.

یا وزن آیه ی {خلق الانسان من علق} وزنی است که در عین سادگی ولطافت در ادبیات فارسی تجربه نشده است:

-U/-U--/-UU فَعَلَن مستفعلن فَعَل!

یاتصویر از این شاعرانه تر که:

«از سم ستوران بر سنگ آتش افروختند» سوره عادیات آیه 2

روایت نیز در بیشتر سوره های قرآن وجود دارد.

پس جنس سوم ،جنسیتی است فراتر از شعر وداستان،که با ترکیب آنها به دست نمی آید،بلکه حاصل فراروی از این دو چارچوب است.ناگفته نماند که مکتب عریان ادعای آفرینش متنی همچون قرآن نمی کند اما معتقد است : آب دریارا اگر نتوان کشید/هم به قدر تشنگی باید چشید

هدف ما تاحد ممکن نزدیکتر شدن به جنسیت سوم است.

تفاوت مهم مکتب ادبی عریان با دیگر مکاتب:

مکتبهای ادبی دیگر ویژگی مطلق گرا دارند،یعنی همه شریعتهایی هستند که برای گروندگان خود تبدیل به هدف شده اند همه ی این مکتبها انسان را مشترک المقیاس فرض میکنندپس ادعای قواعدی کاملاً جهانشمول دارند ،تمام کسانی که یکی ازاین فراروایتها را می پذیرند بایداز اصول وقواعد یکسانی پیروی کنند.این مکتبها تفاوتهای فردی را نادیده گرفته اند.

مکتب پست مدرن که دعوی نسبی گرایی دارد انسانها را مختلف المقیاس و بدون هیچ وجه اشتراکی می داندو معتقداست که نمی توان هیچ اصول وقاعده ای برای کسی توصیه کرد چون انسانها مختلف المقیاسندوبا یک معیار سنجیده نخواهند شد.بعضی از پست مدرنیستها در ادبیات،برخلاف عقایدشان به تبلیغ کاربست هایی مانند پلی فونیک ،تصاویر اسکیزوفرنی،روایتهای چندخطی وآشفته و... می پردازند که خود باید این تناقض را توجیه کنند.

پس بینش مطلق گرا در مکاتب ادبی باعث رد تفاوتهای بسیار میان انسانها شد وبینش نسبی گرا باعث رد اشتراکات نمایان انسانها،حال ببینیم که موضع مکتب عریان در این مورد چگونه است:

درمکتب عریان مؤلفه ها به دودسته ی اولیه وثانویه تقسیم شده اند،مؤلفه های اولیه که حاصل اشتراکات بین انسانها ست غیرقابل حذفند،چون برای تمام انسانها در هرمکان وزمانی ودر هر نژاد وزبانی باعث تکامل وتعالی خواهد شد(البته اگرمخاطبان ما غیر ازاین ادعا را ثابت کنند،بی هیچ تعصبی این مؤلفه هارا از دایره ی تئوری های عریان حذف خواهیم کرد)

مؤلفه های اولیه:

1-ارتباط بی واسطه 2- شریعت،طریقت،حقیقت 3- جنس سوم

مؤلفه های اولیه غیرقابل حذفند اما هر عریان اندیش می تواند به آنها مؤلفه های دیگری ،همسو وانطباق پذیر با اندیشه ی کلی مکتب عریان اضافه کند،پس دایره ی این مؤلفه ها بسته نیست وقابلیت تکامل دارد واین مؤلفه ها مطلق نیستند چون قابلیت تکامل دارند،نسبی هم نیستند چون فرد به فرد امکان تغییر ندارند.

مؤلفه های ثانویه که در کتاب جنس سوم ارائه شده اند مؤلفه هایی کاملاً پیشنهادی اند و فرد به فرد ، زمان به زمان،مکان به مکان و زبان به زبان قابل تغییرند و به خاطر تفاوتهای میان انسان ها طرح شده اند . به خاطر تغییر فرد به فرد مؤلفه ها ،هرکس درمکتب عریان سبکی مخصوص به خویش خواهد داشت ودر مؤلفه های ثانویه است که طریقت شکل می گیرد. مؤلفه هایی که جایگزین مؤلفه های ثانویه می شود ، باید با مؤلفه های اولیه همسویی داشته باشد ونمی توان هر مؤلفه ای را بامعیارقراردادن خویش به آنها اضافه کردیعنی مؤلفه های ثانویه نسبی نیستند که هرکس هرگونه اراده کند آنها را افزایش دهد.

مؤلفه های اولیه وثانویه به همراه هم آن نگرشی راشکل می دهند که حقیقت عمیق شهودی (نگرش تکامل گرا)نام گرفته است،نگرشی که فراتر از نسبی گرایی ومطلق گرایی است. سید وحید میره بیگی

 "چاپ سه مجموعه از فرزندان مكتب اصالت كلمه در خارج از كشور" :

۱- بوطيقاي عريان(منشور جهاني حقوق واژگان-بيانيه ي دوم مكتب اصالت كلمه)

۲- بانوي واژه ها(بيانيه ي شعر-وا‍ژه از تئوري هاي ثانويه ي مكتب اصالت كلمه)

۳- بين دو عشق(مجموعه ي عاشقانه هاي مهري مهدويان)

۱

 

نگاه مرد غریبی است مبتلای پگاه

اسیر عمق مه آلود چشم های پگاه

 

چکید ظهر غریبی که پا به کوچه گذاشت

اسیر اسلحه بر دوش در هوای پگاه

 

-سلام دختر مجنون سلام گیس طلا

-سلام مرد چه آورده ای برای پگاه

 

سکوت کرد نگاهی به جای پایش بعد

قدم گذاشت و رد شد به ردپای پگاه

 

چه اتفاق غریبی گلوله توی تفنگ

شده است عاشق و دیوانه ی صدای پگاه

 

گلوله میل به شلیک دارد از تن خود

ولی نه در تن هر آدمی به جای پگاه

 

گلوله رو به خدا گفت:-می شود که مرا

رها کنی بشوم بنده ی خدای پگاه

 

 به جبهه رفت صدا زد:-بیا بیا و ببین

پگاه آمده همراه با دعای پگاه

 

رسید مرد صدا زد اجازه داد به او

خدا برای نمازی جلوی پای پگاه

 

کلاه خود و تفنگش مترسکی که بناست

به پا کند و به آن جان دهد برای پگاه

 

وضو گرفت اذان شد نماز خواند و بعد

مترسکی که به هم ریخت با هوای پگاه

 

تفنگ عشق و شلیک یک گلوله که رفت

نشست روی تنش لحظه لحظه های پگاه

 

..........................................حیف پگاه

......................................................

                                                                 "رحمت غلامی"

۲

...و ناگهان تمام تنت لرزید،در هم شکست هیبت چشمانت

و ریشه برد ابر سیاهی باز،در عمق گیسوان پریشانت

کم کم شیارهای غم آلودی،بر سینه ی سترگ تو جاری شد

و برف ها به خواب فرو رفتند، برشانه های خسته و کم جانت

از شانه ات عقاب نمی روید،آغوشت آشیانه ی کرکس هاست

و بغض های زرد که می بارند،بر کاج های کهنه ی دامانت

آرام باش مادر زیگورات،این هفت آسمان پلیدی را

روزی دوباره آبی می بینی،گسترده بر قلمرو تابانت

و بادهای آمده از خورشید،در این فضای شب زده می پیچند

و شاخه شاخه رود طلایی رنگ،جاری است از نگاه درخشانت

اما تو سالهاست که خاموشی،کز کرده در همیشه ی مه آلود

من هم به این امید که بر خیزد،ریواسی از بلندی دستانت...

                                                                        "اشکان خطیبی"

۳

یک جاده برف و تنها،یک قهوه خانه ی پیر

یک مرد در جنونش با یک بهانه ی پیر

که سال ها غروبش بر روی صندلی ها

تنها بدون لیدا یک عاشقانه ی پیر

هر عصر فکر لیدا  بادامنی بنفش و

یک جفت کفش آبی ،عطر زنانه ی پیر:

پیچید در لبانش یک بوسه سرد و آرام

رقصید با ویالون در یک ترانه ی پیر

در خاطرات سردش تنها دو چشم یشمی

یک مشت موی قرمز ،موگیر،شانه ی پیر

"یک قهوه مانده لیدا تا فتح سینه هایت

تنها نرو بمان تا در شاعرانه ی پیر..."

صد سال رفت...اما هر عصر برف بارید

ساعت:غروب رفتن،شبانه ی پیر

او مانده بود و پیپش، عینک ،عصا و جاده

یک مرد با جنونش، یک قهوه خانه ی پیر... 

                                                 "امین حدادی"

 

فراداستان

"سونيا" 

 : تقدیم به تمام دختربچه هایی که شهید شدند- 

مقدمه:

...۱حرف های راوی را می توانید با لهجه ی محلی تان بشنوید یا بخوانید

۲دیالوگ های سربازمعلم را با هر لهجه ای به غیر از لهجه ی محلی خودتان بشنوید یا بخوانید

۳آبرا به معنی برادر است

۴هر کاری کردم نتوانستم مش باقر درونم را راضی کنم تا با رسمی کشور حرف بزند

مکان:یک وستای مرزی کرد نشین 

زمان: عقربه روی مین

-موهای من بعضی وقت ها چشم های هیوا ا اذیت می کرد-

من سرم روی شانه های هیوا بود که...

.

.

.

.

.

-ناهید مولایی

                 -حاضر

-قباد یزدانی

                 -حاضر     

-و چیمن یعقوبی

                 -حاضر

-پس فقط یه نفر غایب داشتیم:

                             گلاره حمیدی...            

خوب یکی – دو دقیقه مونده به آخر زنگ

این یکی – دو دقیقه رو در مورد خدا حرف میزنیم

البته خارج از درسمون :

بچه ها خدا همیشه و همه جا هست-خدا همیشه هست- خدا همه جا هست- خدا بوده-هست و خواهد بود...

-آقا اجازه...میشه گفت خدا توی خاک هم هست؟!!!

-یعنی چی؟!...

-مگه میشه؟!...

-شاید راست میگه!...

                -بچه ها ساکت...

" حالت صورتش را مذهبی می کند "

-ببین سونیا جان این حرف ها کفر است

اصولا خدا نه دیدنی است و نه شنیدنی

" زززززز "                 

-خوب انشاالله جلسه ی آینده

" همه به طرف در حمله می برند "

 " سونیا کتاب هایش را مرتب می کند و

قدم هایش را می ساید به زمین نم دار"

" حرف پدرش توی گوشش می پیچد " :

-سونیا پاهاتو روی زمین دنبال خودت نکش...

درست راه برو...

کم بیفت دنبال هیوا...

" ولی حس لج بازی اش دوست دارد پاهایش را روی زمین بکشد "

" گندم ها هنوز آنقدر قد نکشیده اند

که سونیا بتواند بدون خم شدن موهای گندم زار را شانه کند

ادای معلمش را در می آورد "

-اصولا خدا نه دیدنی است و نه شنیدنی

" به روبه رو خیره می شود "

-خدای من با خدای آنها فرق دارد...خدا من با خدای "آنها فرق دارد- فرق دارد...

خدای من روی نیمکت های شکسته ی کلاس می نشیند...

و من سرم را روی شانه هایش می گذارم...

خدای من با ترکه های سرباز معلم توی دستانم می نشیند...

و در عروسک چوبی که برای خواهرم ساخته ام...

و در غرغرهای بابا و پاشنه های ترک خورده ی مادر...

 "آه سردی می کشد "

 -هی آبرا کجایی؟!...

چرا این چیزارو بهم یاد دادی؟!...

نمی دونی دارو توی دهی راه می روم که مردمان مومنش حرف زدن با خدا را دیوانگی می دانند

" حرف های برادرش را روزی یک بار تکرار می کند ":

-آبرا نرو

-نمیشه سونیا جان باید برم

                     باید برم پیش خدا

 " حالت صورتش مثل کسانی است که معنی حرف هایشان را نمی دانند

اما به آنها اعتقاد دارند "

-باید برم پیش خدایی که در شیارهای دایره ای درخت پنهان است

-مگه اونجا درخت هم هست؟!...

-در زوزه ی گرگ ها بره ای را می ترساند

 -مگه اونجا گرگ  هست؟!...

-با گنم ها درو می شود

-مگه اونجا گندم هست؟!...

-و دربین مورچه های کارگر آذوقه ی زمستانی اش را جمع می کند

-یعنی اونجا مورچه هم؟!...

-نه....این با ر می روم پیش خدایی که در گلوله ها به سمت من می آید

خدایی که موشک های بزرگ را هدایت می کند

اصلا باید حق خواهر چهارسالمان را بگیرم

" بغض سونیا فکرش را می دزدد "

-نمی دانم کی باید حق خودش را بگیرد؟!

می خواهید بگویم خواهرم چه طوری مرد؟!

او دوست نداشت بمیرد :

-خواهل می کام نکا شی ام لو نشان معلمتون بدم

منو می بلی مردسه؟!

خواهل نگاه کن تاکن های جنگی لو کشیدم

-چرا اینارو توی لوله کشیدی؟!

-خواهل وقتی بزلگ شدم

لفتم مردسه ...             

می کام کالی کنم  ...

که همه ی تاکن ها به جای موکش علوسک بدن بیرون

-بعد یه دفعه هواپیماها آمدند بالای ده

خواهرم رفت کف دستش را گذاشت جلوی دهانش

آوای یکنواختی را نواخت

بعد زخمی شد...زخمی شد...

وقتی رفتم بالای سرش

هنوز دستش جلوی دهانش بود

و به آسمان زل زده بود

نقاشی اش را هم چپانده بود زیر بلوزش

                                             "...دو روز بعد...دم دمای ظهر... "

-من سرم روی شانه های هیوا بود که...

به جای خواهرم روغن و قند و چای آوردند

پدرم اول خیلی خوشحال شد ولی بعد...

می گفتند تقصیر آمریکایی هاست

حرف سرباز معلممان یادم امد:

-آمریکای بد...  

آمریکای نفهم ...

آمریکای بی شعور...

 " نه...فکر نمی کنم این واژه ها به آموزش و پرورش ما بچسبد "

-من فکر می کنم تقصیر آمریکا نیست

آخه او بچه اس...

همین سال پیش کشفش کردند...

خوب معلومه هیچی نمی تونه بفهمه...

اصلا چه معنی داره بچه به این زودی زبون در بیاره!...

                                                     "...روز بعد...حول حوش هفت و نیم صبح..."

 

-مش باقر به آمریکایی ها کاری ندارد

هر روز گوسفندهایش را به صحرا می برد

خودشو نان و ماست ظهرش را که با گرده ی چوبی روی شانش انداخته

توی گرد وخاک گم می شوند

هوره می خواند

و گوسفند ها که گردنشان را بیشتر از کرت هایشان دراز می کند

-اهای دوی بریای...

خاون مرده...

زیانی مکه...

-...و نمی دانم چرا جمعه هواپیماها آمدند و یکدفعه چهارشنبه سوری شد

مش باقر و گوسفندهایش زخمی شدند

                                     

 "...دو روز بعد...دم دمای ظهر..." 

     

-من سرم روی شانه های هیوا بود که...

آمدند پیش نه نه وسط...

به جای شوهرش روغن و قند و چای آوردند

اولش خیلی خوشحال شد ولی بعد...

من گفتم گوسفندهاشم شهید شدن؟!

مادرم با دست زد پشت سرم

-ولش کنین بچه اس...

-زیر گریه زدم بیرون

آخه نگران بره ای بودم

که خودم برایش اسم انتخاب کرده بودم

بعد هیوا با اونا رفت شهر...

رفت وسیله های پدرش رو بیاره

گفتم نقاشی خواهر من رو هم بیار

وقتی از شهر برگشت

داشت سرفه می زد...

سرشو گذاشت رو ی شانه هام و هی سرفه زد

میگفت هوای شهر خیلی بد بود:

-یه دفعه یه عالمه دود می آمد بیرون

                                    

  "...هشت سال بعد..."

"زززززز"

"سونیا بغضش را نگه می دارد

تلفن را بر می دارد "

-کسی پشت خط نیست از این مملکت دفاع کند

" این حرف را می زند زیر گریه

بعد بچه اش گریه می کند

بچه را آرام می کند

سونیا چه قدر خوشبخت بود که از دست جنگ فرار کرده

جنگ تمام شده چه کار به او دارد

ولی هنوز نفهمیده بود بنیاد شهید اون همه مرده می خواست چه کار؟!

حرف برادرش را هنوز روزی یک بار تکرار می کند:

خدا همه جا هست...

انگار ستاره ی سونیا ستاره ی جنگ است

سونیا دیگه نمی تونست سرش روی شانه های شوهرش بذاره

همین چند روز پیش فهمیدند

هیوا شیمیایی است "...

 "رحمت غلامي "